tisdag 25 november 2008

Jodå, jomenvisst

Snackade med Kalle idag, han nappade på idén med gemensam marknadsföring som jag "pitchade" i det förra inlägget, så det är ju bra! Han gillade även den, redan nu, ökända "Min lista över 5 "personer" som jag inte vill vara attraherad till, men är trots mina samvetskval det ändå". Och funderar själv på att göra en likadan! Jättebra initiativ!


Idag var det köttsoppa i skolan. Riktigt gott. Och så fick man ostmacka och en klick aioli till. Och varför talar jag om det här nu då? Jo, för att anledningen till varför det var gott är enkel. Vi har fått köttsoppa många gånger i skolan, och då har det varit mattanterna som gjort den. Idag lyckades vi få köttsoppa från en av restaurangskolans nerskickade kantiner, och skillnaden var som natt och dag. Det var tid och kärlek som hade lagts ner i den där köttsoppan. Trots att det var värdelösa ettor som hade gjort den.

Vad jag vill komma till är väl egentligen att vad som BEHÖVS i svensk skolmat är inte att Bert Karlsson med diverse hantlangare kommer dit och serverar quinoasallad med domherre rostad över öppen eld och ett glas rött. Utan det som behövs är lite mer kärlek i maten! Lite mer känsla för kryddningen! Råvarorna är det absolut INGET fel på, utan det som behövs är som sagt lite kärlek.

Så slipper mattanterna stå där sen och gnälla över att ingen jävel ens smakar den bleka lappskojsen som helt utan omsorg slafsats ner i kantinerna.

Och det bästa är, det kostar inget extra! Ok, kostnaden för dom extra kryddorna blir kanske, snabbt beräknat, runt 2 spänn/litern. Det är ju ingenting.

Inga kommentarer: