onsdag 5 november 2008

Tänkte dra en snabb innan jag lägger mig

Det är fascinerande vilka svängar livet tar ibland.
En gång i tiden satt man förundrat framför TV4 och såg två blekfeta dalmasar jävlas med diverse kändisar i det löjligt underhållande programmet "På Rymmen". Grabbarnas namn var Hjalle och Heavy, och dom kom att prägla uppväxten för alla 90-talister, med en svängig dala-rock som mobbade skiten ur alla stackars kändissvenskar som fick äran att jaga dom i ett avsnitt.

Man kommer ihåg gamla godbitar som "Micke Reutersvärd" och "Tittar upp, tittar ner, var är Lasse Kronér?", och bara njuter av det härliga svänget och den parodiserande texten som levereras. Hjalle och Heavy var på något vis som Lordi blev efter melodifestivalen, ett namn som "hippa" vuxna kunde droppa om dom ville att någon ungdom skulle kunna känna att den ligger på samma nivå som dom. Efter "På Rymmen" så svalnade det stora suget efter Hjalle och Heavy, och dom föll någorlunda i glömska. Hjalle och Heavy ägnade sig istället åt olika projekt här och var, varav ett, hållbart, projekt var "Mimikry". Hjalle och Heavy lirar fortfarande med Mimikry, och av en händelse så spelar Mimikry på Kungen i Sandviken på lördag, och av en händelse så spelar även bandet där jag är verksam (Argos Action) där!

Eller, händelse och händelse, arrangören ringde faktiskt upp studiefrämjandet och bad speciellt om oss (så fick jag det sagt också). Så nu har vi väl ett par dagar på oss att förbereda oss inför en närmast livsviktig spelning...


Det fascinerande med hela historien är att jag faktiskt för en sådär 10-12 år sen befann mig på min fars axlar på Cityfesten, och försökte desperat få en syn av det som pågick på den stora scenen, men misslyckades p.g.a det enorma publiktrycket. Vad som pågick på den stora scenen var Hjalle och Heavy. Nu, 10-12 år senare, ska jag, och mina bandkamrater, dela scen med dom.
Som sagt,
det är fascinerande vilka svängar livet tar ibland.

Inga kommentarer: