söndag 2 november 2008

Öl är gott

Som sagt så var jag på besök i Stockholm häromdagen, och kvällen slutade upp på en liten engelsk pub beläget på Stureplan (bredvid Riche, en bit ifrån Sturehof och Spy Bar - Där fick jag det sagt med) vid namn The Bull and Bear Inn, där vi intog ett par öl och slappnade av.

Öl är ett nytt fenomen för mig. I mina unga dar (ett par månader sen) så ansåg jag att alla som faktiskt njöt av att dricka öl var sinnesrubbade. Det var något speciellt med den småsura smaken som avskräckte mig varje gång jag smakade en klunk.
Sen upptäckte jag, Simon och Jocke Norin den underbara lilla puben Bishops Arms i Gävle (En bit ovanför biblioteket). På Bishops fick vi uppleva en mysig atmosfär och trevlig mat, och tack vare sitt bastanta helskägg så vågade Simon sig på att beställa en liten öl (närmare bestämt en Millers Genuine Draught) och det fick han! Trots sin ringa ålder (fyller 18 på onsdag)!
Själv nöjde jag mig med en Pepsi.

Ett par veckor senare hamnade vi där igen, det var jag, Simon, Jocke och Simons barndomskompis Gurra, och då vågade vi oss ALLA på att beställa en varsin öl (jag beställde bara för att se om det funkade) och så fick vi oss en varsin Miller.
Att vi faktiskt fick beställa öl trots vår ringa ålder var ett fenomen som steg oss åt huvudet, och det blev vad man kallar en "blöt kväll". Även jag som inte ens tyckte om öl hängde med i dom andra grabbarnas tempo.
Och precis som med allt annat är det som så att ju mer man trycker i sig av något som man inte tycker om, desto mer okej smakar det efter en stund. Efter ett par stunder så smakade det underbart!

Trots att öl som sagt är ett nytt fenomen för mig, så tänker jag ändå ge mig på att lista mina tre favoritsorter öl.

Plats nummer 3:
Corona. Trevlig mexikansk öl som inte är så beskt som öl vanligtvis är, smakar lite majs. En tjejöl enligt alla jag frågat.

Plats nummer 2:
London Pride. En utav två olika öl som jag drack på The Bull and Bear, smakade lite vanilj i eftersmaken, mustigt och gott med bra skum. Ett fatöl. Anledningen till varför jag valde just denna öl att prova var för att dom hade en stor tavla med alla sorters fatöl som fanns att tillgå (22 sorter). Jag blundade och pekade.

Plats nummer 1:
Beamish Black, helt underbart irländskt fatöl, med riktigt tjockt, härligt skum. Är till färgen nästan helt kolsvart och smakar julmust med en besk eftersmak. Det andra ölet som vi intog på The Bull and Bear och mitt nya favoritöl.



Å hej och hå, imorgon är det APU på Mulligans, får se hur det går nu då.
Men nu är det sängen som gäller!






2 kommentarer:

Olle Modin sa...

Fan vad bra du skriver VB. Blir nästan irriterad på mig själv.

Karlmania sa...

Vackert skrivet, respektingivande beteende! Öl är gott!